Experiment
25.02.2011 16:44- speciální metoda založená na vytvoření situace s určitelnými měřitelnými parametry
- nejčastěji se využívá ke studiu příčinných vztahů mezi proměnnými
- v oblasti marketingového výzkumu např. experimentální prodej spojený s propagační akcí, při němž jsou zkoumány rozdíly v účinku různých propagačních nástrojů, testování výrobku, názvů, ochranných značek, obalů apod.
podle místa realizace
- laboratorní (v umělém prostředí)
- terénní
z časového hlediska
- pretest (experimenty předcházející; zjišťování účinnosti propagačních prostředků před jejich nasazením, použitím)
- posttest (experimenty následné; rekonstrukce zkoumaného jevu)
podle metod zjišťování informací
- dotazovací
- pozorovací
Experiment se nejčastěji používá pro zkoumání příčin chování zákazníků.
Výhody
- umožňuje průběh v přesně stanovených podmínkách (čas i místo)
- umožňuje důkladnou přípravu a kontrolu
- nejlépe poskytuje údaje o chování
Nevýhody
- omezenost rozsahu zkoumaných jevů a vybraných cílů
- obtíže při aplikaci výsledků
———
Zpět