Management
25.02.2011 10:15Managementu (historie)
1) klasický management-do prvního 3. desetiletí 20. století
- zvýšení pracovní disciplíny
- zavedení pořádku v časných rozvrzích
- tlak na ekonomiku výrobních operací
- obec managementu je: Frederick Taylor – otec managementu zabýval se zvyšováním produktivity práce
moderních metod
Henry Grant - zavedl vědecký výběr pracovníků (grantofy, diagramy)
Frank Gilbreth – zavedl časové a pohybové studie
Lilien Gilberth – studovala lidské aspekty práce
Henry Ford – zavedl pásovou výrobu
Henry Fayol – definoval 6 stupeň průmysl. aktivit
Tomáš Baťa – zavedl svůj podnik tzv. „jako celá rodina“ (myslel na všechny své zaměstnance)
2) management 40-70. let
- sociální přístupy (jakou roli má člověk ve společnosti, etika, morálka) – Pareto, Mayo
- procesní přístupy = snažili se o definici mang. Funkcí, vymysleli 5 funkcí manag. – zástupce Gulich
- systémové přístupy = snažili se o převedení složitého procesu řízení do jednoduchého systému – Bernard
- matematické přístupy = 50-60. let jdou do současnosti aplikace matemat. modelů do řízení
- empirické nebo-li pragmatické = zavádění zkušeností tzv. empirie, praxe (pragma) do řízení
Funkce managementu:
a) plánování – základem je určení cíle a cesty k cíli
b) organizování – na základě cílů vytvoříme org. strukturu (potřebujeme 1ved. a 10 zaměstnanců)
c) personalistika – zabývá se: a) obsazováním pozic- A-ved.Novák, zást. Kantor B, C b) údržba pozic –komplex
školení, kongresy
d) vedení – motivujeme lidi, aby pracovali s radostí
e) kontrola – kontrolujeme dosažení cílů (dodávka zboží- dobře se kontroluje, per. ředitelé se kontrolují špatně)
Management a podnikání
- management funguji jak ziskových tak neziskových organizacích
Vlivy působící na management
a) vnitřní: finance – stav financí: dobré,
- špatné; zaměstnanci-jaké máme zaměstnance oni to ovlivňují více kvalifikované, samostatnější – hůř se řídí; know-how – prodáváme to co máme v hlavě můžeme to zaplatit;
technické zabezpečení- musíme neustále obnovovat co vyděláme ½ vracíme do rozvoje a obnovy.
b) vnější: zákazníci – spotřebitelský, průmyslový
- konkurence-kladné záporné stránky,
- dodavatelé-více dodavatelů
- vývoj vědy-velmi důležité s konkurencí být stále ve strhu, vyvíjet se být dopředu
- situace v regionu – více lidí málo proces. Dálnice nepomůže k zaměstnanosti
- ekon. faktory-otázka dostupnosti peněz, inflace, nezaměstnanost
- legislativa- inf. pobytky co zde láká investory a proč.
Rozdělení managementu
a) nižší – na úrovni mistra (15 lidí má pod sebou), Nejnižší - kontakt přímo – s pracovníky
b) střední – vedoucí účtárny
c) vrcholový – gen. ředitel, fin. ředitel, TOP – valná hromada
Management a společnost
- které faktory z vnějšího prostředí ovlivňující řízení firmy
a) ekonomické faktory: inflace, nezaměstnanost, kapitál zdroje, pracovní síla kvalita a cena (levná)
finanční a daňová politika, zákazníci (nejsou není obchod),
b) technologické faktory: každá nová technologie přináší destrukci té staré (digitální fotografie). Moderní
technologie přínosy: vyšší produktivita, nižší náklady na výrobu, vyšší životní úroveň
negativa: nezaměstnanost je vyšší způsobuje životní problémy, ztráta soukromí – kam. systém
c) sociální faktory: soc. skupiny, víra, hodnoty úcta ke svému podřízenému
d) politické a legislativní: stabilita legislativy (vymezuje zákonné mantinely), aby se s každou vládou neměnila
stabilita (ČSSD-mantinely užší levicové)
———
Zpět