Strupi

Management

25.02.2011 10:15

Managementu (historie)

1) klasický management-do prvního 3. desetiletí 20. století

- zvýšení pracovní disciplíny

- zavedení pořádku v časných rozvrzích

- tlak na ekonomiku výrobních operací

- obec managementu je: Frederick Taylor – otec managementu zabýval se zvyšováním produktivity práce 

moderních metod

Henry Grant  - zavedl vědecký výběr pracovníků (grantofy, diagramy)

Frank Gilbreth – zavedl časové a pohybové studie

Lilien Gilberth – studovala lidské aspekty práce

Henry Ford – zavedl pásovou výrobu

Henry Fayol – definoval 6 stupeň průmysl. aktivit

Tomáš Baťa – zavedl svůj podnik tzv. „jako celá rodina“ (myslel na všechny své zaměstnance)

 

2) management 40-70. let

- sociální přístupy (jakou roli má člověk ve společnosti, etika, morálka) – Pareto, Mayo

- procesní přístupy = snažili se o definici mang. Funkcí, vymysleli 5 funkcí manag. – zástupce Gulich

- systémové přístupy = snažili se o převedení složitého procesu řízení do jednoduchého systému – Bernard

- matematické přístupy = 50-60. let jdou do současnosti aplikace matemat. modelů do řízení

- empirické nebo-li pragmatické = zavádění zkušeností tzv. empirie, praxe (pragma) do řízení

 

Funkce managementu: 

a) plánování – základem je určení cíle a cesty k cíli  

b) organizování – na základě cílů vytvoříme org. strukturu (potřebujeme 1ved. a 10 zaměstnanců)

c) personalistika – zabývá se: a) obsazováním pozic- A-ved.Novák, zást. Kantor B, C   b) údržba pozic –komplex 

    školení, kongresy  

d) vedení – motivujeme lidi, aby pracovali s radostí

e) kontrola – kontrolujeme dosažení cílů (dodávka zboží- dobře se kontroluje, per. ředitelé se kontrolují špatně)

 

Management a podnikání

- management funguji jak  ziskových tak neziskových organizacích

 

Vlivy působící na management

a) vnitřní:  finance – stav financí: dobré, 

- špatné; zaměstnanci-jaké máme zaměstnance oni to ovlivňují více kvalifikované, samostatnější – hůř se řídí; know-how – prodáváme to co máme v hlavě můžeme to zaplatit; 

technické zabezpečení- musíme neustále obnovovat co vyděláme ½ vracíme do rozvoje a obnovy.

b) vnější: zákazníci – spotřebitelský, průmyslový

- konkurence-kladné záporné stránky,

- dodavatelé-více dodavatelů

- vývoj vědy-velmi důležité s konkurencí být stále ve strhu, vyvíjet se být dopředu

- situace v regionu – více lidí málo proces. Dálnice nepomůže k zaměstnanosti

- ekon. faktory-otázka dostupnosti peněz, inflace, nezaměstnanost 

- legislativa- inf. pobytky co zde láká investory a proč.

 

Rozdělení managementu

a) nižší – na úrovni mistra (15 lidí má pod sebou), Nejnižší - kontakt přímo – s pracovníky 

b) střední – vedoucí účtárny

c) vrcholový – gen. ředitel, fin. ředitel, TOP – valná hromada

 

Management a společnost

- které faktory z vnějšího prostředí ovlivňující řízení firmy

a) ekonomické faktory: inflace, nezaměstnanost, kapitál zdroje, pracovní síla kvalita a cena (levná) 

    finanční a daňová politika, zákazníci (nejsou není obchod),

b) technologické faktory: každá nová technologie přináší destrukci té staré (digitální fotografie). Moderní 

  technologie přínosy: vyšší produktivita, nižší náklady na výrobu, vyšší životní úroveň

  negativa: nezaměstnanost je vyšší způsobuje životní problémy, ztráta soukromí – kam. systém

c) sociální faktory: soc. skupiny, víra, hodnoty  úcta ke svému podřízenému

d) politické a legislativní: stabilita legislativy (vymezuje zákonné mantinely), aby se s každou vládou neměnila 

    stabilita (ČSSD-mantinely užší levicové)

Zpět

Vyhledávání

© 2010 Všechna práva vyhrazena.